Oferta Old

Audyt energetyczny to systematyczna procedura umożliwiająca poznanie rozpływu energii na terenie zakładu oraz wskazanie obszarów potencjalnych oszczędności i sposobów poprawy w zakresie efektywności energetycznej. Jego celem jest określenie ilości oraz struktury zużycia energii wraz ze wskazaniem proponowanych usprawnień.

Nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 r. wprowadziła obowiązek realizacji audytu energetycznego przez duże przedsiębiorstwa. Nowa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023 1791 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie efektywności energetycznej, aktualizuje listę firm, które mają obwiązek przeprowadzania audytu energetycznego:

  • Duże przedsiębiorstwo – takie które w dwóch ostatnich latach obrotowych:
    • zatrudniało średniorocznie co najmniej 250 pracowników
    • osiągnęło roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych przekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro oraz suma aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyła równowartości w złotych 43 milionów euro.
  • Wszystkie firmy, które nie wdrożyły systemu zarządzania energią i których roczne zużycie energii przez wszystkie nośniki w ciągu ostatnich trzech lat przekroczyło 10TJ (2 778 MWh).
  • Przedsiębiorstwa, których średnie roczne zużycie w ciągu ostatnich 3 lat wynosiło więcej niż 85TJ (23 611 MWh) energii ze wszystkich nośników, mają obowiązek wdrożenia systemu zarządzania energią.

Ustawa nakłada obowiązek wykonania audytu co 4 lata licząc od terminu zakończenia realizacji pierwszego audytu. Przedsiębiorstwa, o których mowa w nowej dyrektywie unijnej, muszą przeprowadzić pierwszy audyt energetyczny do dnia 11 października 2026 r., a kolejne audyty energetyczne przeprowadzać co najmniej co cztery lata.

Oznacza to, że dla większości przedsiębiorstw termin ponownego wykonania audytu upłynie do 30 września 2025 r. Kara pieniężna za brak przeprowadzenie audytu energetycznego może wynieść do 5% przychodu przedsiębiorstwa osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Często audyt energetyczny stanowi doskonałe narzędzie do stworzenia przyszłych planów inwestycyjnych prowadzących do systematycznych oszczędności i redukcji kosztów. Nasze audyty wykonujemy w oparciu o posiadaną wiedzę, wieloletnie doświadczenie oraz znajomość rozwiązań technologicznych. Dzięki temu jesteśmy w stanie zaoferować:

  • Szczegółową analizę zużycia i struktury energii w państwa zakładach
  • Zbadanie procesów technologicznych i pomocniczych
  • Audyt energetyczny budynków
  • Analizę zużycia energii w obszarach energochłonnych przedsiębiorstwa
  • Identyfikację obszarów znaczących strat wraz z propozycją usprawnień
  • Wskazanie możliwości pozyskania środków na przyszłe plany inwestycyjne
  • Doradztwo w zakresie zarządzania energią

Tagi:

#audyt #audyt obowiązkowy przedsiębiorstwa #duży przedsiębiorca #duże przedsiębiorstwo #obowiązkowy #audyt efektywności przedsiębiorstwa #

FAQ

  1. Kto przeprowadza audyt

Audyt przeprowadza niezależny podmiot posiadający odpowiednią wiedzę i doświadczenie lub eksperci przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że nie są bezpośrednio zaangażowani w audytowaną działalność. Wyklucza to możliwość przeprowadzenia audytu przez kadrę techniczną przedsiębiorstwa.

  1. Czy opłaca się inwestować w OZE

Analizujemy możliwości, opłacalność i efektywność wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OZE) w przedsiębiorstwie. Inwestycja w OZE to nie tylko rozwiązanie prośrodowiskowe, ale także nowoczesne podejście do biznesu.

  1. Co jaki czas przeprowadza się audyt?

Audyt musi być przeprowadzony minimum raz na 4 lata, jednak może być również przeprowadzany częściej.

  1. Kto musi przeprowadzić audyt?

Do przeprowadzenia audytu zobowiązane są duże przedsiębiorstwa oraz zakłady, które w ciągu trzech lat średniorocznie zużywały więcej niż 10TJ energii.

Jaki rodzaj inwestycji wybrać

Nasi audytorzy śledzą nowinki technologiczne usprawniające efektywność energetyczną. Porównujemy innowacyjne rozwiązania pod kątem oszczędności energii, zwrotu inwestycji i wpływu na środowisko. Doradzamy w zakresie kolejności wdrażania modernizacji, aby zminimalizować koszty Twojej firmy.

• przeprowadzenie audytów energetycznych zgodnie z wymogami ustawy i rozporządzeń

• przygotowanie informacji na temat możliwej do uzyskania liczby certyfikatów wynikających z proponowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej

• przeprowadzania ekspertyz, opinii będących podstawą do dalszych decyzji w zakresie realizacji przedsięwzięć

• przygotowanie analiz i raportów określających warianty możliwych rozwiązań wraz z obliczeniem kosztów nakładów inwestycyjnych, oszczędności i możliwości uzyskania dofinansowania

• Dodatkowo jest możliwość przeprowadzania pomiarów w zakresie zużycia energii elektrycznej, detekcji nieszczelności, termowizyjnych

Zakres obowiązkowego audytu energetycznego przedsiębiorstwa obejmuje:

  • przegląd i analizę zużycia energii w budynkach i ich zespołach, w instalacjach technicznych oraz w transporcie, odpowiadających łącznie za nie mniej niż 90% całkowitego zużycia energii,
  • identyfikację i wskazanie miejsc o podwyższonej energochłonności, w szczególności w zakresie w jakim infrastruktura stanowi własność Zamawiającego,
  • ogólną ocenę potencjału redukcji zapotrzebowania na energię w audytowanych obszarach,
  • wykonanie pomiarów niezbędnych do dalszych analiz, w tym pomiarów: termowizyjnych, nieinwazyjnych pomiarów przepływu cieczy i powietrza, pomiarów instalacji wentylacyjnej i chłodniczej, pomiarów sprawności pomp i wentylatorów, pomiarów sprawności urządzeń grzewczych itp. w przypadku gdy audytor stwierdzi konieczność ich wykonania.

Świadectwa efektywności energetycznej (nazywane białymi certyfikatami) są to prawa majątkowe, których celem jest zachęcenie przedsiębiorców do realizacji inwestycji wpływających na poprawę efektywności energetycznej.

Białe Certyfikaty wydawane są dla inwestycji przynoszących oszczędność energii finalnej wyższą niż 10 toe (tona oleju ekwiwalentnego). Wniosek musi zostać złożony przed rozpoczęciem inwestycji!!.

Pozyskane certyfikaty można sprzedać na Towarowej Giełdzie Energii z pomocą Domów Maklerskich, doradzamy również przy wyborze najlepszej oferty.

Oferujemy kompleksową obsługę w zakresie:

  • Analizy przedsięwzięć pod kątem kwalifikowalności do systemu efektywności energetycznej. Nasi doradcy mogą uczestniczyć w procesie wyboru rozwiązania technicznego oraz wykonawcy modernizacji, celem osiągniecia najbardziej korzystnych wyników.
  • Dokonania oceny planowanych przedsięwzięć przez Klienta jako możliwych do zgłoszenia, do Urzędu Regulacji Energetyki (URE) w celu uzyskania Białych Certyfikatów w oparciu o przepisy ustawy o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 roku (Ustawa EE) oraz przepisy wykonawcze do przedmiotowej ustawy.
  • Przygotowania audytów efektywności energetycznej dla przedsięwzięć zidentyfikowanych u Zamawiającego. Zakres podejmowanych działań jest ustalany indywidualnie w zależności od typu realizowanego przedsięwzięcia. W przypadku konieczności zostaną przeprowadzone specjalistyczne pomiary.
  • Przeprowadzenia dodatkowych pomiarów instalacji, urządzeń, zużycia energii u Zamawiającego, w tym odbycie wizyty lokalnej w celu prawidłowego wykonania przedmiotu Umowy, w przypadku gdy pomiary będą konieczne.
  • Przygotowania audytów powykonawczych, dla przedsięwzięć tego wymagających, zgodnych z wymogami ustawy o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 roku oraz Urząd Regulacji Energetyki.
  • Sporządzenia kompletnej i prawidłowej dokumentacji dla przedsięwzięć Zamawiającego, do złożenia w Urzędzie Regulacji Energetyki , zarówno na etapie przygotowania pierwszego audytu jak i audytu weryfikującego w celu otrzymania Białych Certyfikatów w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz jej złożenie w URE.
  • Doradztwa przy optymalnym momencie zbycia lub umorzeniu świadectw efektywności energetycznej tak by Zamawiający osiągnął jak największe korzyści finansowe.

Wszelkie planowane przedsięwzięcia, modernizacje, wymiany, które poprawiają efektywność energetyczną (energii elektrycznej, cieplnej) mogą zostać dofinansowane w formie świadectw efektywności energetycznej (tzw. Białych Certyfikatów).

W zależności od uzyskanych efektów energetycznych wartość takiego dofinansowania może wynieść od kilkudziesięciu tysięcy PLN do nawet kilku milionów PLN

Przykładowe planowane działania obejmują m.in.

  • Izolacja armatury parowej
  • Wymiana odwadniaczy
  • Wymiana/modernizacja kotłów
  • Modernizacje odtworzeniowe pieców
  • Zastosowanie technologii odzysku energii wraz z systemem wykorzystania energii ciepła odpadowego
  • Modernizacja/wymiana sprężarek
  • Wymiana linii technologicznych
  • Zmniejszenie energochłonności instalacji HVAC
  • Zmniejszenie zapotrzebowania na chłód
  • Instalacja odzysku ciepła
  • Modernizacja energetyczna budynków
  • Modernizacja oświetlenia
  • Inteligentne sterowanie/automatyzacja procesu

Tagi:

#białe certyfikaty #toe #tona oleju ekwiwalentnego #oszczędność #zmniejszenie zużycia #efektywność energetyczna #URE #

Najczęściej zadawane pytania na temat Białych Certyfikatów:

Bardziej efektywne wykorzystanie energii pozwala na ograniczenie kosztów w przedsiębiorstwach jednocześnie zmniejszając jego oddziaływanie na środowisko naturalne. ISO 50 001 to norma która pozwala na stworzenie systemu zarządzania energią niezależnie od branży oraz wielkości przedsiębiorstwa.

Korzyści z prawidłowego wdrożenia Systemu Zarządzania Energią (SZE):

  • Poprawa zarządzania zużyciem energii:
    • Obniżenie kosztów operacyjnych
    • Redukcja emisji gazów cieplarnianych.
  • Poprawa poziomu świadomości energetycznej i zaangażowanie pracowników w procesie zarządzania energią,
  • Szersze spojrzenie na rozpływ energii wewnątrz przedsiębiorstwa oraz możliwości rozwoju,
  • Świadome działania w zakresie poprawy efektywności energetycznej przedsiębiorstwa
  • Spełnienie obowiązku ustawowego w zakresie audytu energetycznego dla dużych przedsiębiorstw
  • Ciągłe doskonalenie procesów energetycznych
  • Sprawniejsze zarządzanie oraz szybsze wykrywanie nieprawidłowości
  • Obniżenie ryzyka z tytułu prowadzonej działalności
  • Przewagę konkurencyjną w zakresie lepszego wizerunku przedsiębiorstwa pracującego nad ograniczeniem zużycia energii
  • Lepsze pozycjonowanie firmy na rynku jako zrównoważony dostawca

Norma ISO 50001 bazuje na cyklu  Plan-Do-Check-Act (PDCA). Odpowiednio skonstruowany SZE pobudza organizację do ciągłego doskonalenia jej wyniku energetycznego, a usystematyzowany sposób weryfikacji pozwoli na skuteczną ocenę działań. Ciągły wzrost kosztów nośników energii powoduje, że redukcja kosztów energii staje się istotnymi zagadnieniem, o coraz większym wpływie na koszt końcowego produktu.

Usługa wsparcia w zakresie wdrożenia Systemu Zarządzania Energią (SZE) zawiera:

  • Audyt ‘zerowy’ – ocena istniejącego systemu zarządzania energią w kontekście wymagań normy.
  • Przeszkolenie Zespołu ds. Zarządzania Energią oraz stworzenie wizji SZE
  • Realizacja przeglądu energetycznych, wyznaczenie Wskaźników Wyniku Energetycznego, przygotowanie niezbędnej dokumentacji oraz formularzy
  • Opracowanie niezbędnej dokumentacji, planów oraz formularzy
  • Przeprowadzenie szkoleń w zakresie wymagań Systemu Zarządzania Energią
  • Przeprowadzenie audytu wewnętrznego oraz przeglądu zarządzania SZE

W sierpniu 2018 roku została opublikowana norma ISO 50 001:2018, opierająca się na strukturze podstawowej HLS (High Level Structure). Okres przejściowy dla dotychczasowych posiadaczy certyfikatów wynosi trzy lata.

Najważniejsze zmiany to m.in.:

  • Zrozumienie organizacji i jej kontekstu
  • Silniejszy nacisk na przywództwo i zaangażowanie kierownictwa
  • Analiza potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych
  • Zarządzanie ryzykiem i szansami
  • Zmiany związane z m.in. zakresem, przeglądem energetycznym, przeglądem zarządzania

Specjaliści Biura Audytów Energetycznych zapewnią wparcie Twojej firmie w procesie prawidłowej implementacji SZE w Waszym przedsiębiorstwie. Z naszą pomocą odpowiednio zaplanowane działania doprowadzą do stworzenia SZE, który przyniesie określony efekt i pobudzi przedsiębiorstwo do zwiększania efektywności energetycznej procesów. System nie jest po to aby organizacja dostosowywała się do niego, ale to system ma się dostosować do Waszej organizacji i wspomagać proces zarządzania energią.

Posiadanie wdrożonej i certyfikowanej normy ISO 50 001 zwalnia z obowiązku ustawowego przeprowadzania audytu energetycznego raz na 4 lata.

Odnawialne źródła energii

Jesteśmy niezależnymi doradcami, którzy pomogą Ci zmaksymalizować zysk z odnawialnych źródeł energii.

Optymalne ustawienie fotowoltaiki ma istotne znaczenie dla uzyskania maksymalnej wydajności instalacji, a co za tym idzie – większej oszczędności na zakupie energii elektrycznej.

Ocenimy również możliwości inwestycji w magazyny energii czy przyzakładowe biogazownie.

Śledzimy najnowsze informacje o możliwości pozyskiwania dofinansowań na powyższe inwestycje.

Dofinansowanie na magazyny energii

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotowuje nowy program dofinansowania na magazyny energii, który ma wspierać rozwój elastyczności i bezpieczeństwa polskiego systemu energetycznego. Program, nazwany „Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej,” będzie skierowany do przedsiębiorców.

Dofinansowanie obejmie magazyny energii o mocy co najmniej 2 MW i pojemności co najmniej 4 MWh, które zostaną podłączone do sieci dystrybucyjnej. Warunkiem uzyskania wsparcia jest posiadanie unijnego certyfikatu bezpieczeństwa oraz homologacji. Program pokryje koszty budowy magazynów, przyłączy do sieci, a także konfiguracji i adaptacji infrastruktury, w tym systemów zarządzania i monitorowania.

Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimasz i Środowisko (FENiKS)

W dniu 23.08.2024r. ruszył nabór wniosku dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Współfinansowanie projektów realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), Część 2) Rozwój OZE”. Program „FEnIKS” (Fundusz Europejski na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) w szczególny sposób wspiera projekty mające na celu poprawę efektywności energetycznej. Działania w tym obszarze są kluczowym elementem polityki klimatycznej i energetycznej Polski, zgodnie z celami Unii Europejskiej dotyczącymi transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej.

Wnioski mogą składać średnie przedsiębiorstwa. Duże przedsiębiorstwa zostały ostatecznie wykluczone z tego naboru i jest dla nich kierowany program B1.2.1 „Efektywność energetyczna i OZE w przedsiębiorstwach- inwestycje o największym potencjale redukcji gazów cieplarnianych” ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

W ramach programu rozpatrywane będą dwa rodzaje przedsięwzięć:

2.1. Budowa, przebudowa, modernizacja i rozbudowa odnawialnych źródeł energii w zakresie wytwarzania biometanu wraz z przyłączeniem do sieci gazowej.*

* Z wyłączeniem samodzielnych magazynów na biometan

2.2. Budowa lub rozbudowa odnawialnych źródeł energii w zakresie wytwarzania energii elektrycznej i/lub ciepła z biogazu wraz z magazynami energii działającymi na potrzeby danego źródła OZE oraz przyłączeniem do sieci, w tym z infrastrukturą* umożliwiającą wykorzystanie ciepła wytworzonego w skojarzeniu.

* Pod pojęciem infrastruktury należy rozumieć przyłącze do sieci operatora (OSD) lub podmiotu trzeciego nie będącego operatorem

Dofinansowanie będzie udzielone w formie:

  • dotacji udzielanych ze środków UE – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR);
  • pożyczek preferencyjnych ze środków (EFRR);
  • pożyczek ze środków krajowych (NFOŚiGW).

Termin składania wniosków to 12.12.2024r.

Program B1.2.1 ze środków Krajowego Planu Odbudowy

We wrześniu tego roku ma zostać uruchomiona inwestycja B1.2.1 „Efektywność energetyczna i OZE w przedsiębiorstwach- inwestycje o największym potencjale redukcji gazów cieplarnianych” ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Inwestycja będzie udzielana w formie pożyczki na preferencyjnych warunkach dla dużych przedsiębiorstw. Finansowanie wynosić będzie do 90% kosztów kwalifikowanych (min. 10% wkładu własnego).

W ramach inwestycji będą musiały zostać spełnione następujące kryteria:

  • modernizacje zmniejszą zapotrzebowanie energii finalnej o 125toe/rok; lub 
  • oszczędność energii finalnej w odniesieniu do jednostki produktu w zakresie realizowanego projektu będzie nie mniejsza niż 10%;
  • ograniczenie emisji CO2 o min. 50 000Mg/rok
  • ograniczenie emisji pyłów PM 2,5 i PM10 o min. 1 500kg/rok

W ramach wsparcia można będzie starać się o fundusze na przedsięwzięcia takie jak:

Przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej :

  • polegające m.in. na budowie, rozbudowie lub modernizacji istniejących instalacji przemysłowo-produkcyjnych, urządzeń przemysłowych i instalacji elektroenergetycznych mających na celu poprawę ich efektywności energetycznej,
  • zwiększające udział wykorzystywania niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych paliw w procesach wytwarzania, z zachowaniem najwyższych standardów emisyjnych,
  • zastępowanie niskoefektywnych energetycznie źródeł ciepła wykorzystujących paliwa (stałe, ciekłe, gazowe) lub energię elektryczną źródłami charakteryzującymi się wyższą efektywnością energetyczną,
  • termomodernizacji budynków i obiektów wykorzystywanych w procesach przemysłowych.

Przedsięwzięcia dotyczące budowy lub przebudowy jednostek wytwórczych:

  • budowa i instalacja odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach, w tym turbin wiatrowych, kolektorów słonecznych, paneli fotowoltaicznych, systemów geotermalnych, pomp ciepła,
  • budowa magazynów energii w przedsiębiorstwach w powiązaniu z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych,
  • budowa/modernizacja własnych niskoemisyjnych źródeł energii, w tym kogeneracji.

Umów sie na bezpłatną konsultację

Scroll to Top